Beenstrekken is een goede oefening om de bovenkant van je benen te isoleren. Zonder je rug te belasten en zonder dat je andere spieren kunnen helpen pak je zo goed je quads aan. Een veel gebruikte oefening om de benen nog even goed te laten verzuren nadat je een zware oefening als squats hebt gedaan.

Benen fitness oefeningen - beenstrekken uitleg en tips

Uitvoering:

  1. Voor deze oefening heb je een beenstrekmachine nodig. Ga op de machine zitten en stel deze zo in dat je knieën net over de rand van het zitvlak zijn en de beenkussens op je enkels rusten. Kies het juiste gewicht en ga rechtop met je rug in de leuning zitten. Til het gewicht een klein stukje omhoog door je benen iets uit te strekken vanuit je knieën. Dit is je startpositie.
  1. Terwijl je uitademt strek je nu gecontroleerd je benen uit, zover als je kunt. Buig alleen ter hoogte van je knie, alleen je onderbeen beweegt, de rest van je lichaam blijft zo stil mogelijk. Boven aan even vasthouden en nog eens goed knijpen.
  1. Laat het gewicht dan, terwijl je inademt, weer langzaam zakken richting de startpositie. Laat het gewicht niet helemaal terugzakken en buig je benen niet verder dan 90 graden. Begin dan aan de volgende herhaling.
Doe 2-3 sets van 8-12 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Trainingstips:

  • Voer de oefening langzaam en gecontroleerd uit, niet wild je benen omhoog schoppen.
  • Laat het gewicht niet te ver zakken, je benen mogen niet verder dan 90 graden buigen. Anders komen je knieën voor je tenen, wat leidt tot gevaarlijke spanning op je kniegewrichten.

 

Gerelateerde oefeningen

Fitness oefening benen - halter squat quadriceps - thumbSquat met halter

halfgevorderd

< terug naar BENEN