De mountain climbers oefening is een goede bodyweight oefening. Met deze oefening train je je benen, buik, rug, core en armen, en dat zonder apparaten of gewichten. Omdat Mountain Climbers een oefening is waarmee je je hele lichaam traint is het zeer geschikte om als warming up te doen. Maar je kunt de oefening ook explosief doen, waarbij je in korte tijd flink buiten adem kunt zijn. Dit zorgt ervoor dat Mountain Climbers een goede oefening is om vet te verbranden.

Mountain Climbers oefening uitleg en tips - afbeelding

Mountain Climbers oefening uitleg

  1. Positioneer jezelf in de voorlig steun, oftewel, op je handen en tenen met je lichaam gestrekt alsof je gaat opdrukken. Plaats dan één voet naar voren en houd je andere been gestrekt. Dit is je startpositie.
  2. Breng nu je achterste voet naar voren, terwijl je tegelijkertijd je voorste voet naar weer naar achter plaatst. Je doet dit door een klein sprongetje te maken, maar houd daarbij wel je billen zo laag mogelijk en je rug recht.
  3. Breng zo om en om je voeten naar voren en weer naar achter, alsof je tegen een berg op rent.

Doe 1-3 sets van 10-25 herhalingen per been.

Mountain Climbers oefening trainingstips:

  • Probeer echt bewust je billen zo laag mogelijk te houden en span goed je buikspieren aan.
  • Vergeet niet om goed te blijven ademhalen.
  • In het begin zullen de sprongen nog misschien nog wat grotere moeizame sprongen zijn, maar wanneer je genoeg oefent zul je de oefening steeds sneller en soepelere uit kunnen voeren.
  • Wanneer je de oefening op snelheid uitvoert, tel dan alleen je linker been, dan hoef je minder snel te tellen en kun je goed bij houden hoeveel herhalingen je per been gedaan hebt.

Gerelateerde oefeningen

Buikspier oefeningen -crunchen armen boven - thumbCrunch handen boven

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunch met gehefde benen - thumbCrunch met benen omhoog

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunchen op bal - thumbCrunch op bal

gevorderd

< terug naar BUIK