Squatten met je lichaamsgewicht is een goede oefening voor het trainen van je hele lichaam. Het voordeel van bodyeweight oefeningen zoals de prisoner squat, is dat je ze overal uit kunt voeren.

Bodyweight oefeningen benen - prison squat lichaamsgewicht

Uitvoering squat

  1. Ga rechtop staan met je voeten op schouderbreedte. Je kunt je armen achter je hoofd plaatsen, dit helpt om balans te houden. Dit is je startpositie.
  2. Zak nu gecontroleerd naar beneden door je knieën en heupen te buigen. Houd je rug recht en zorg ervoor dat je niet naar voren leunt. Je billen komen naar achter en recht naar beneden, alsof je ergens op gaat zitten, je knieën komen niet voorbij je tenen. Zak zo diep mogelijk.
  3. Duw jezelf dan weer omhoog, door vanuit je hakken te duwen en je heup terug naar voren te bewegen. Begin dan aan de volgende herhaling.

Doe 2-5 sets van 10-20 herhalingen.

Trainingstips squat

  • De squat is één van de beste oefeningen voor het opbouwen van meer kracht, maar zorg ervoor dat je vorm goed is.
  • Houd je rug recht, blijf recht naar voren kijken en houd je hoofd omhoog.
  • Voorkom dat je knieën voorbij je tenen komen, dan zul je spanning op je knie zetten. Laat je heup recht naar beneden zakken.
  • Druk bewust vanuit je hielen, en niet je tenen. Je zult dan meer kracht kunnen leveren en niet je knieën onnodig belasten.

Gerelateerde oefeningen

Fitness oefening benen - halter squat quadriceps - thumbSquat met halter

halfgevorderd

Fitness oefeningen benen - front squat utileg en tips - thumbFront Squat

gevorderd

Fitness oefeningen benen - hack squat uitleg en tips - thumbHack squat

gevorderd

benen fitness oefeningen - overhead squat utileg en tips - thumbOverhead squat

vergevorded

< terug naar BENEN