Het voordeel van trainen met de smithmachine is dat je zware gewichten kunt gebruiken zonder je zorgen te hoeven maken over de controle van de stang, waardoor je geen spotter nodig hebt. Dit maakt deze oefening geschikt voor beginners om de beweging onder de knie te krijgen, maar ook voor gevorderden om veiliger zwaar te gaan.

Fitness oefeningen borst - drukken met smithmachine

Smithmachine drukken uitvoering:

  1. Zet een bankje onder de smithmachine en ga precies zo liggen dat de stang op het midden van je borst komt. Pak de stang iets verder dan schouderbreedte vast. Houd je ellebogen naar buiten, zodat er goed rek op je borst komt, draai de stang uit de haken. Dit is je startpositie.
  2. Laat nu, terwijl je inademt, de stang langzaam tot net boven je borst zakken. Maar laat de stang niet op je borst komen.
  3. Druk dan , terwijl je uitademt, de stang krachtig omhoog door je borst aan te spannen. Strek je armen helemaal uit, maar zet je ellebogen niet op slot. Begin dan aan de volgende herhaling.

Doe 2-3 sets van 8-15 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Smithmachine drukken trainingstips:

  • Voer de beweging gecontroleerd uit, laat het gewicht vooral niet te snel zakken.
  • Voor de veiligheid kun je een stopper plaatsen zodat de stang net niet op je borst kan komen,  probeer dan tussen de herhalingen niet tot op de stopper te komen, zodat je geen spanning verliest.

 

Gerelateerde borst oefeningen

Fitness oefeningen borst - bankdrukken - thumbBankdrukken

gevorderd

< terug naar BORST