De dumbbell press is een effectieve  fitness oefening voor het trainen van je borst. De vrije gewichten zorgen ervoor dat je harder moet werken om balans te houden dan bij het gebruik van een stang.

Fitness oefeningen borst - dumbbell drukken - afbeelding

Dumbbell Press uitvoering:

  1. Ga met je rug op een bankje liggen, met je voeten op de grond. Pak de dumbbells vast met geproneerde greep ( handpalmen richting je voeten, duimen aan de binnenkant). Start met je ellebogen 90 graden gebogen en je onderarmen recht omhoog naar het plafond. Dit is je startpositie
  2. Druk de dumbbells nu. terwijl je uitademt, krachtig richting het plafond door je borst aan te spannen. Strek je armen uit, maar zet je ellebogen bovenaan niet op slot. Voor extra intensiteit heel even vasthouden en nog eens goed met je borstspieren knijpen.
  3. Laat de dumbbels dan, terwijl je inademt, weer langzaam zakken voor de volgende herhaling. Voel hierbij goed de rek op je borst.

Doe 2-3 sets van 8-15 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Dumbbell Press trainingstips:

  • De dumbbells bovenaan niet tegen elkaar op laten botsen, dit zorgt voor onvoorspelbare bewegingen, wat kan leiden tot blessures.
  • Zorg ervoor dat je onderrug de gehele oefening plat op de bank blijft, anders zou je onnodig je rug kunnen belasten. Zet zo nodig een step onder je voeten, dit kan helpen beter je onderrug in de bank te drukken.

 

Gerelateerde fitness oefeningen

< terug naar BORST