‘Ga liggen en geef me er 20!” Opdrukken is één van de klassieke en bekendste oefeningen. Het is een effectieve bodyweight oefening die je overal uit kunt voeren.

Bodyweight oefeningen borst - opdrukken uitleg en tips - afbeelding

Opdrukken uitvoering:

  1. Ga plat op de grond liggen met je lichaam uitgestrekt, zet je tenen in de vloer en plaats je handen naast je schouders met je ellebogen tegen je lichaam. Dit is je startpositie.
  2. Druk je zelf nu, terwijl je uitademt, omhoog door je borst aan te spannen en krachtig vanuit je handpalmen te duwen. Strek je armen uit, maar zet je ellebogen niet op slot.
  3. Laat jezelf dan gecontroleerd terugzakken voor de volgende herhaling. Duw jezelf omhoog net voordat je weer op de grond komt, om zo geen spanning op je borst te verliezen.

Doe 2-3 sets van 8-30 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Opdrukken trainingstips:

  • Houd je rug de hele oefening zo recht mogelijk. Let er echt goed op dat je niet doorzakt, houd je lichaam de gehele oefening zo recht als een plak, je core is actief aangespannen.
  • Wanneer gewoon opdrukken nog te zwaar is of je merkt dat je bovenlichaam inzakt, begin dan eerst met opdrukken vanuit je knieën of op een verhoging. Het is altijd belangrijker om de oefening goed uit te voeren dan zo zwaar mogelijk.

 

Gerelateerde borst oefeningen

Bodyweight oefeningen borst - opdrukken uitleg en tips - thumbOpdrukken

gevorderd

Bodyweight oefeningen borst - opdrukken op stabiliteitsbal - thumbOpdrukken op bal

gevorderd

Bodyweight oefeningen borst - opdrukken met handen oneven - thumbOpdrukken oneven

gevorderd

Bodyweight oefeningen borst - opdrukken met 1 arm - thumbOpdrukken 1 arm

gevorderd

< terug naar BORST