Door de dumbbell flyes op een stabiliteitsbal uit te voeren moet je lichaam harder werken om in balans te blijven. Hierdoor komt de focus nog meer te liggen op coördinatie en controle en ontwikkel je naast je borst ook een sterkere core.

Fitness oefeningen borst - dumbbell flyes op stabiliteitsbal - afbeelding

Dumbbell Flyes uitvoering:

  1. Deze oefening is hetzelfde als gewoon dumbbells drukken maar nu ga je op een stabiliteitsbal liggen. Zorg er eerst voor dat je stevig ligt, en strek dan de dumbbells boven je borst uit, met de handpalmen naar elkaar toe. Houd je ellebogen iets gebogen en houd deze positie gefixeerd vast de gehele oefening.
  2. Laat de dumbbells nu, terwijl je inademt, langzaam zijwaarts zakken in een grote boog. Ga door tot ze iets voorbij je borst zijn, zodat je goed de rek voelt. Houd de onderste positie heel even vast.
  3. Span dan bewust je borstspieren aan en breng de dumbbells weer met een grote boog langzaam omhoog boven je borst, terwijl je uitademt. Herhaal dan de beweging.

Doe 2-3 sets van 8-15 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Dumbbell Flyes trainingstips:

  • Probeer de gehele oefening zo stil mogelijk te blijven liggen door je buik goed aan te spannen en houd je rug recht.
  • Houd de beweging langzaam en gecontroleerd. Ga niet zitten veren en laat het gewicht langzaam terugkomen. Houd de beweging groot.
  • Houd je ellebogen de gehele oefeningen licht gebogen en vast in dezelfde hoek. Je armen bewegen als een geheel.

Gerelateerde oefeningen

Fitness oefeningen borst - dumbbell borst flyes - thumbDumbbell flyes

halfgevorderd

Fitness oefeningen borst - kabel borst flyes - thumbKabel flyes

halfgevorderd

Borst fitness oefening - kettlebell flyes - thumbKettlebell flyes

gevorderd

< terug naar BORST