Hangend beenheffen op verticale bank is een effectieve oefening voor het trainen van de onderkant van je buik. Voor deze oefening is een verticale bank nodig.

Buikspier oefeningen - beenheffen op verticale bank

Beenheffen op bank uitvoering:

  1. Spring op om in de leuning te komen. Pak de handvaten goed beet en druk je onderamen en rug stevig in de steunkussens en je rug plat tegen de zitting. Strek je benen helemaal uit, span je buikspieren aan en kantel je bekken. Dit is je startpositie.
  1. Hef nu, terwijl je uitademt, je benen zo hoog als je kunt door je buikspieren aan te spannen.. Voor extra intensiteit bovenaan even vasthouden en je buikspieren extra hard aan spannen terwijl je krachtig uitblaast.
  1. Laat vervolgens, terwijl je inademt, je benen weer langzaam zakken voor de volgende herhaling. Laat ze niet helemaal terug naar beneden zakken, probeer je benen op ongeveer 30-45 graden te houden tussen de herhalingen, zodat je constant spanning op je buikspieren houdt.

Doe sets van 8-15 herhalingen.

Beenheffen op bank trainingstips:

  • In sommige sportscholen heeft de verticale bank een grote ronde bal in de rug, de voorkeur gaat echter uit naar een bank met een rechte vlak in je rug, omdat je dan beter controle kunt houden en niet onnodig je onderrug belast.
  • Houdt je benen de gehele oefening gestrekt en vergeet niet om goed te blijven ademhalen.

 

Gerelateerde oefeningen

Buikspieren oefening - liggend beenheffen met terugduwen - thumbLiggend beenheffen

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - hangend beenheffen - thumbHangend beenheffen

gevorderd

Buikspier oefeningen - hangend knieheffen - thumbHangend knieheffen

gevorderd

< terug naar BUIK