De ondersteunde crunch is een buikspier oefening voor de bovenkant van je buik. Door je benen op een bankje te leggen is er iets minder rek op de buikspieren en kun je gemakkelijker omhoog komen.

Buikspieren oefening - crunch met benen op bankje

Ondersteunde Crunch uitvoering:

  1. Ga op de vloer liggen met je benen op een bankje en je heupen en knieƫn ongeveer in een hoek van 90 graden. Houd je armen achter je, met je vingers tegen je oren. Houd je kin van je borst. Dit is je startposite.
  2. Adem uit en rol je schouderbladen van de mat door je buik aan te spannen. Druk je ellebogen richting het plafond. Een klein stukje omhoog komen is voldoende. Voor extra intensiteit bovenaan even vasthouden.
  3. Laat je dan weer langzaam terugzakken. Tussen de herhalingen niet helemaal terugrollen naar ligpositie, maar probeer je schouder constant iets boven te mat te houden, zo kun je goed je buikspieren laten branden.

Doe 1-2 sets van 10-30 herhalingen.

Ondersteunde Crunch trainingstips

  • Trek niet aan je hoofd. Houd je kin van je borst, span bewust je buik aan en houd je navel in.
  • Het kan helpen om je in te beelden dat je probeert je ribbenkast tegen je heupen te duwen, terwijl je je onderrug de grond in duwt.
  • Houdt de bewegingsbaan kort, een klein stukje omhoog is voldoende.
  • Wanneer je wilt verzwaren kan je een gewicht vasthouden op je borst.

 

Gerelateerde oefeningen

Buikspier oefeningen -crunchen armen boven - thumbCrunch handen boven

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunch met gehefde benen - thumbCrunch met benen omhoog

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunchen op bal - thumbCrunch op bal

gevorderd

< terug naar BUIK