Crunchen op bal is een zeer effectieve oefening voor het trainen van je buikspieren. Het liggen over de bal zorgt ervoor dat er meer rek op je buikspieren komt, waardoor de beweging groter wordt en je buik vollediger wordt belast. Je core moet bij deze oefening harder werken, waardoor het goed is voor het trainen van meer stabiliteit.

Buikspier oefeningen - crunchen op bal

Crunch op bal uitvoering:

  1. Ga met je rug over een Zwitserse bal (volledige bal) of bosu bal (halve bal) liggen. Zet je voeten stevig op de grond en vind je balans. Houd je handen losjes achter je hoofd met je vingers tegen je oren. Houd je kin van je borst en je ellebogen naar buiten. Dit is je startpositie.
  2. Rol nu, terwijl je uitademt, langzaam omhoog door je buikspieren aan te spannen. Kom niet helemaal overeind, je wilt namelijk spanning op je buikspieren houden. Voor extra intensiteit bovenaan even vast houden.
  3. Laat jezelf dan, terwijl je inademt, weer gecontroleerd naar beneden zakken. Zak helemaal terug over de bal tot je goed de rek op je buik voelt. Begin dan aan de volgende herhaling.

Doe sets van 8-15 herhalingen.

Crunch op bal trainingstips

  • Trek niet aan je hoofd of nek en houd je ellebogen de hele beweging in dezelfde positie.
  • Houd je kin van je borst, span bewust je buik aan en houd je navel in.
  • Let op je ademhaling, adem in omhoog en uit naar beneden.

 

Gerelateerde oefeningen

Buikspier oefeningen -crunchen armen boven - thumbCrunch handen boven

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunch met gehefde benen - thumbCrunch benen hoog

halfgevorderd

< terug naar BUIK