De heupduw crunch is een goede oefening voor het trainen van je onderste buikspieren.  De bewegingsbaan van deze oefeningen is klein, en doordat je benen recht omhoog zijn is de spanning geïsoleerd op de onderste buikspieren.

Buikspier oefeningen - heupduwen crunch onderste buikspieren - afbeelding

Heupduw crunch uitvoering:

  1. Ga met je rug op een mat liggen met je armen langs je zij en je handpalmen naar beneden. Til je benen omhoog en strek ze recht naar boven uit. Dit is je startpositie.
  2. Til nu, terwijl je uitademt, je heupen en klein stukje van de grond door je onderste buikspieren aan te spannen, alsof je je voeten tegen het plafond wilt drukken. De bewegingsbaan is heel kort; een klein stukje van de mat is genoeg.
  3. Laat benen en heupen dan weer zakken voor de volgende herhaling, terwijl je inademt.

Doe 1-3 sets van 10-20 herhalingen of zoveel als in je schema past.

Heupduw crunch trainingstips:

  • Houd je kin van je borst, span bewust je buik aan en houd je navel in.
  • Beweeg langzaam en gecontroleerd, wanneer je gaat gooien met je heup train je wel je buispieren, maar de oefening is veel zwaarder en effectiever wanneer uitvoering langzaam en gecontroleerd is.
  • Vergeet niet om goed te blijven ademhalen tijdens de oefening.

 

Gerelateerde oefeningen

< terug naar BUIK