Verticaal knieheffen is een goed buikspieroefening voor de onderkant van je buik. Voor deze oefening is een verticale bank nodig. Sommige sportscholen hebben een verticale bank met een ronde bal in je rug, de voorkeur gaat echter uit naar een bank met een rechte vlak in je rug, omdat je dan beter controle kunt houden zodat je slingeren kunt vermijden en niet onnodig je rug belast.

Buikspier oefeningen - knieheffen op verticale bank

Uitvoering verticaal knieheffen

  1. Pak de handvatten vast en druk je onderarmen en rug stevig in de bekleding.
  2. Buig je knieën en beweeg ze door je buispieren aan te spannen zo hoog mogelijk naar je borst toe. Rol bovenaan je heupen op, en kantel je bekken. Span op het bovenste punt je buikspieren extra aan terwijl je hard uitademt.
  3. Terwijl je weer inademt laat je vervolgens je knieën langzaam naar beneden zakken voor de volgende herhaling.

Doe sets van 5-20 herhalingen.

Trainingstips verticaal knieheffen

  • Focus je bij de oefening op het gebied rond je heupen, houd je navel in, en span bewust je buikspieren aan.
  • Om de intensiteit hoog te houden breng je je benen niet helemaal terug naar beneden tussen de herhalingen door.
  • Vergeet niet om goed te blijven ademhalen.

 

Gerelateerde oefeningen

Buikspier oefeningen - hangend knieheffen - thumbHangend knieheffen

gevorderd

< terug naar SCHOUDERS