De obliques crunch is een oefening voor je buikspieren die zich richt op de spieren onderaan de zijkant van je buik, ook wel je obliques genoemd.

Buikspier oefeningen - obliques crunch - afbeelding

Uitvoering obliques crunch

  1. Ga op je rechterzij liggen, houd daarbij je onderlichaam gedraaid met je knieƫn gebogen, en je bovenlichaam recht met beide schouderbladen op de mat. Houd je armen achter je hoofd, met je vingers losjes achter je oren. Houd je kin van je borst. Dit is je startpositie.
  2. Crunch nu, terwijl je uitademt, recht omhoog. Concentreer je bewust op het aanspannen van de zijkant van je buikspieren. Voor extra intentiteit bovenaan even vasthouden en nog een keer goed knijpen met je obliques.
  3. Laat jezelf dan, terwijl je inademt, weer gecontroleerd naar beneden zakken voor de volgende herhaling. Maak eerst alle herhalingen af en ga dan op je linkerzij liggen om de rechterkant van je buik te doen.

Doe sets van 10-20 herhalingen per zijde.

Trainingstips obliques crunch

  • Zorg ervoor dat je goed gedraait blijft liggen, je zij blijft op de grond, terwijl je bovenlichaam recht blijft. Alleen je bovenlichaam beweegt.
  • De beweging is klein, alleen je schouderbladen van de grond tillen is al genoeg om je buik goed aan te spannen.
  • Focus je bewust op het aanspannen van de zijkant van je buik.

 

Gerelateerde oefeningen

< terug naar BUIK