Planken is een van de beste oefeningen voor het trainen van een goede core stability en sterke buikspieren Het is een eenvoudige oefening, waarbij je vrijwel alle spieren in je lichaam aan het werk zet.

Buikspieren oefening core - planken - afbeelding

Planken uitvoering

  1. Ga op de grond liggen, plaats je tenen op de grond en plaats je onderarmen op de grond. Met je ellebogen recht on je schouders. Houd je lichaam zo recht als een plank, dus je rug recht en ook je nek in lijn met je lichaam.
  2. Houd nu deze houding zo lang je kunt vast door je core buikspieren aan te spannen. Vergeet niet om goed te blijven ademhalen.

Doe 2-5 herhalingen van 10-60 seconden, of zolang je kunt.

Planken trainingstips:

  • Voorkom dat je gaat doorzakken, door je navel naar binnen te houden en je buikspieren goed aan te spannen.
  • Til je billen ook niet te hoog op, dan haal je de spanning van je buik.
  • Het kan dat je vooral in het begin flink begint te trillen, dit is niet erg, dat zijn je core spieren die hard aan het werk zijn je lichaam in balans te houden.

Gerelateerde oefeningen

Buikspier oefeningen -crunchen armen boven - thumbCrunch handen boven

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunch met gehefde benen - thumbCrunch met benen omhoog

halfgevorderd

Buikspier oefeningen - crunchen op bal - thumbCrunch op bal

gevorderd

< terug naar BUIK