Roeien met roei-apparaat is een goede cardio oefening voor het trainen van je uithoudingsvermogen. Bij het roeien word je hele lichaam aan het werk gezet, maar vooral het bovenlichaam en dan met name de rug. Het is daarom een goede oefening als warming-up voor het trainen van je rug en omdat de belasting anders is dan bij hardlopen en fietsen, is het een goede oefening om toe te voegen aan je cardio-routine, zodat je je hele lichaam traint.

Fitness cardio oefeningen - roei apparaat - tekening

Roeiapparaat uitvoering:

  1. Voor deze oefening heb je een roeiapparaat nodig. Ga op het apparaat zitten met je voeten op de steunen. Pak het handvat beet met een overhandse greep (handpalmen naar beneden) en trek het touw naar je toe. Ga rechtop zitten, met je rug recht en je benen aangespannen.
  1. Begin de beweging door het touw naar voren terug te brengen, zak hiervoor zover mogelijk naar voren, zonder dat je rug bol trekt. Hierbij trek je je benen iets in.
  1. Trek het touw dan krachtig terug, door je armen naar je toe te trekken, je rug naar achter te bewegen en je benen uit te strekken. Trek door tot je benen gestrekt zijn, het handvat tegen je borst is, en je bovenlichaam naar achter en je rug hol is.
  1. Laat het touw dan weer naar voren zakken en leun mee naar voren voor de volgende haal.

Roei 5-10 minuten als warming-up, of bouw je conditie op door langer te roeien.

Roeiapparaat trainingstips:

  • Houd de beweging zo groot mogelijk, ga zo ver mogelijk door naar achter, maar voorkom dat je bij het naar voren terugzakken je rug holt.
  • Houd je rug recht, je schouders laag en span bewust je rug aan.
  • Verhoog de weerstand en je tempo naar mate je vordert.

 

Gerelateerde oefeningen

cardio oefeningen - fietsen uitleg en tips - thumb Fietsen

beginner

cardio oefeningen - cross trainer uitleg en tips - thumb Cross-trainer

beginner

< terug naar RUG
< terug naar CARDIO