Dumbbell roeien (bent over dumbbels row) is dezelfde beweging als het halter roeien en een goede fitness oefening voor het trainen van een sterke rug. Met de dumbbells heb je meer bewegingsvrijheid en spreek je meer spiervezels aan.

Fitness oefeningen rug - dumbbell roeien omgekeerde greep - afbeelding[/imageframe]

Dumbbell roeien uitvoering:

  1. Pak in beide handen een dumbbell vast met een omgekeerde greep (handpalmen naar je toe, duimen aan de binnenkant). Buig je knieën en taille iets en houd daarbij je rug recht en je hoofd omhoog. Dit is je startpositie.
  1. Trek de dumbbells nu langzaam omhoog door bewust je rug aan te spannen en je ellebogen naar boven te tillen. Ga door tot de dumbbells naast je borst zijn.
  1. Houdt de bovenste positie even vast en span je rug extra hard aan door je schouderbladen naar elkaar toe te trekken, laat de gewichten dan weer langzaam zakken voor de volgende herhaling.

Doe 2-3 sets van 10-15 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Dumbbell roeien trainingstips:

  • Probeer je lichaam zo stil mogelijk te houden, alleen je armen bewegen
  • Houd altijd volledig controle over het gewicht, en laat het niet te snel zakken.
  • Focus je bewust op het aanspannen van het midden van je rug.
  • Houd je rug recht en iets gehold en absoluut niet gebold, blijf recht vooruit kijken en houd je nek in lijn met je rug.
  • Houd je schouders actief op hun plek, zodat ze niet mee naar voren komen bij het terug laten zakken.

 

Gerelateerde oefeningen

< terug naar MIDDENRUG
< terug naar RUG