T-bar roeien (T-bar row) is een goede fitness oefening voor opbouwen van meer kracht in je rug. Door de smalle greep leg je de nadruk op de binnenkant van je rug en omdat je in squatpositie staat moet je hele lichaam meewerken.

Fitness oefeningen rug - T-bar roeien - afbeelding

Uitvoering t-bar row

  1. Pak een lange halter stang en bevestig een gewichtsschijf aan één kant. Zorg ervoor dat de andere kant op zijn plaats blijft door het in een zware schijf te plaats of in een hoek. Pak het kleine driehoek handvat van de pulley machine en plaats deze zo dicht mogelijk onder de halterplaat. Plaats je voeten op schouderbreedte van elkaar en pak het handvat beet met een neutrale greep. Til de stang vanuit je knieën omhoog. Houd je rug recht, je hoofd omhoog en je knieën licht gebogen. Je armen hangen recht naar beneden. Dit is je startpositie.
  2. Trek de stang, terwijl je uitademt, langzaam omhoog door je rug aan te spannen en je ellebogen naar achter te trekken. Ga door tot het handvat tegen de onderkant van borst komt. Houd bovenaan heel even vast en knijp nog een keer goed met je rug door je schouder bladen naar elkaar toe te trekken.
  3. Laat de stang dan, terwijl je inademt, weer langzaam naar beneden zakken waarbij je de rek op je rug voelt. Let erop dat je goed blijf ademhalen.

Doe 2-3 sets van 8-12 herhalingen of zoveel als in je schema past.

Trainingstips t-bar row

  • Voer de beweging langzaam en gecontroleerd, laat het gewicht niet te snel zakken.
  • Voorkom dat je schouders mee naar voor bewegen bij het laten zakken.
  • Focus je bewust op het aanspannen van het midden van je rug.
  • Houd je rug recht de gehele oefening en je hoofd recht omhoog. Je onderrug mag je iets gehold houden, maar voorkom absoluut dat je rug bol buigt.
  • Merk je dat je rug toch bolt, pak dan een lichter gewicht, De juiste uitvoering is belangrijker dan zo zwaar mogelijk te gaan.

 

Gerelateerde oefeningen

Fitness oefeningen rug biceps - halter roeien yates - thumb Halter roeien omgekeerd

halfgevorderd

Fitness oefeningen rug - T-bar roeien - thumb T-bar roeien

gevorderd

< terug naar MIDDENRUG
< terug naar RUG