Kabel roeien met smalle greep is een fitness oefening voor het midden van de rug, waarbij de focus ligt op de binnenkant van je rug.

Fitness oefeningen rug kabel roeien smalle greep - afbeelding

Uitvoering zittend kabelroeien

  1. Bevestig het kleine driehoek handvat aan de kabel. Ga goed rechtop op de bank zitten, met je knieën licht gebogen en je rug lichtjes gehold. Pak het handvat met gestrekte armen beet, dit is je startpositie.
  2. Trek nu, terwijl je uitademt, gecontroleerd het handvat richting de bovenkant van je buik, waarbij je de ellebogen langzaam buigt en langs je lichaam beweegt. Houd de ingetrokken positie heel even vast en knijp nog eens extra hard in je rugspieren waarbij je je concerteert op het naar achter brengen van de ellebogen en naar voren brengen van je borst.
  3. Laat het gewicht dan weer langzaam terugzakken voor de volgende herhaling, terwijl je inademt. Zak zover terug dat je goed de rek op je rug voelt, hierbij is het niet erg als je iets naar voren beweegt met je bovenlichaam, maar zorg ervoor dat je rug volledig recht blijft.

Doe 2-3 sets van 10-15 herhalingen.

Trainingstips zittend kabelroeien

  • Laat de gewichten tussen de herhalingen door niet helemaal op elkaar zakken zodat je geen spanning verliest.
  • Probeer bewust het midden van je rug aan te spannen, en voer de beweging gecontroleerd uit. Voorkom ten alle tijden dat je rug gebold is, maar houd deze zo recht mogelijk of licht gehold.

Gerelateerde oefeningen

Fitness oefeningen rug - kabel roeien schuine bank - thumb Kabelroeien schuin

halfgevorderd

Fitness oefeningen rug - touw roeien naar nek - thumb Kabelroeien hoog

gevorderd

< terug naar MIDDENRUG
< terug naar RUG