Bij alle oefening met gewicht neem je het op tegen de zwaartekracht. Bij de newton press gebruik je de zwaartekracht om je schouders op een unieke manier te belasten. Een goede oefening voor het volledig ontwikkelen van je schouders. Je zult zowel de voorkant als de achterkant van je schouders voelen.

  1. Pak een bankje en zet deze schuin omhoog. Pak een halter (begin altijd licht) en leg deze achter de hoofdkant van het bankje. Ga nu met je buik op het bankje liggen met je voeten op de grond en je borstkas op of net over de rand. Pak dan de halter vast met een overhandse greep (duimen aan de binnenkant) en trek deze richting je borst door je ellebogen te buigen. Dit is je startpositie.
  1. Duw dan, door je ellebogen te strekken, de halter recht vooruit, ter hoogte van je hoofd. Laat je schouders werken om je armen de gehele beweging horizontaal te houden, gelijk met de vloer. Duw door tot je armen helemaal gestrekt zijn, zonder de halter te laten zakken.
  1. Haal de halter dan weer langzaam naar je borst, en begin dan aan de volgende herhaling. Adem uit bij het uitduwen en in bij het intrekken.

Bij deze oefening breng je geleidelijk veel spanning op je schouders, doe de oefening niet met te zware gewichten, het gestrekt houden zal met een licht gewicht al een uitdaging zijn. Zorg ervoor dat de halter constant op de hoogte van je hoofd blijft. Let op je ademhaling

Doe 2-3 van 8-12 herhalingen, of zoveel als in je schema past.