Dumbbell drukken is een goede fitness oefening voor het opbouwen van meer kracht in je schouders. Het gebruik van losse gewichten zorgt ervoor dat je een natuurlijke bewegingsbaan kunt volgen, en het balanceren van de losse gewichten spreekt meer spiervezels aan.

Fitness oefeningen schouders - staand dumbbell drukken - afbeelding

Uitvoering dumbbell press

  1. Pak twee gelijke dumbbells en ga rechtop staan met je voeten op schouderbreedte en je knieƫn heel licht gebogen. Duw de dumbbels boven je hoofd en houd de ze daar vast met je handpalmen naar voren (duimen aan de binnenkant). Dit is je startpositie.
  2. Laat de dumbbels dan, terwijl je inademt, langzaam zakken tot naast je schouders. Houd je hoofd stil en blijf recht vooruit kijken. Zak door tot de dumbbells bijna gelijk zijn met je schouders.
  3. Druk dan, terwijl je uitademt, de dumbbells omhoog door je schouderspieren aan te spannen. Druk ze helemaal naar boven tot de startpositie, maar laat ze niet tegen elkaar komen. Begin dan aan de volgende herhalingen.

Doe 2-3 sets van 8-15 herhalingen of zoveel als in je schema past.

Trainingstips dumbbell press

  • Zorg ervoor dat je bewegingsbaan groot is en houd de hele beweging controle over het gewicht. Ga niet met de dumbbells staan gooien.
  • Drukken met je schouders is een zeer effectieve oefening, maar alleen als je uitvoering goed is.
  • Pas op dat je niet te snel verzwaard, goede vorm is altijd belangrijk dan veel gewicht.
  • Deze oefening kan ook zittend uitgevoerd worden, wat vooral aan te bevelen is als je problemen met je rug hebt.

 

Gerelateerde oefeningen

Fitness oefeningen schouders - zittend dumbbell drukken - thumbZittend dumbbell drukken

halfgevorderd

Fitness schouder oefeningen - zittend arnold press - thumbArnold press

gevorderd

Fitness oefeningen schouders - wisselend drukken - thumbZich-zag drukken

gevorderd

< terug naar SCHOUDERS