Schouderroeien met halter (upright barbell row) is een van de beste oefening voor het trainen van je trapezius en bovenkant van schouders. Het trainen met de halter helpt om je handen goed op dezelfde plek te houden.

Fitness schouder oefeningen - upright halter roeien

Uitvoering upright halter roeien

  1. Pak en halter en bevestig het gewenste gewicht. Ga rechtop staan met je voeten stevig op de grond, net iets wijder dan schouderbreedte. Houd je knieƫn licht gebogen. Houd de halter vast met een overhandse greep (handpalmen naar je toe, duimen naar elkaar toe). Houd je handen net iets smaller dan schouderbreedte (breng je handen verder naar buiten als je merk dat er te veel gewicht op je polsen komt). Houd je ellebogen licht gebogen, dit is je startpositie.
  2. Trek de halter nu, terwijl in uitademt, recht omhoog, door bewust je ellebogen naar boven en naar buiten te bewegen. Beweeg de stang ze zo dicht mogelijk langs je lichaam. Til ze zo hoog mogelijk, tot de halter bijna je kin raakt. Bovenaan heel even vast houden.
  3. Laat het gewicht dan, terwijl je inademt, weer langzaam zakken richting de startpositie door je ellebogen te laten zakken. Herhaal de beweging.

Doe 8-12 herhalingen, of zoveel als in je schema past.

Trainingstips upright halter roeien

  • Vermijd deze oefening wanneer je problemen met je schouders hebt, omdat er veel rek op de spieren komt. Probeer te vervangen met zijwaarts schoudersheffen.
  • Doe deze oefening nooit met te zware gewichten. De uitvoering van deze oefening is erg belangrijk, slechte vorm kan tot blessures leiden.
  • Zorg ervoor dat je de oefening altijd langzaam en gecontroleerd uitvoert, zowel omhoog als naar beneden.
  • Houd je rug recht en je lichaam zo stil mogelijk de gehele oefening, wanneer je mee leunt maak je de oefening lichter, en dus minder effectief.

 

Gerelateerde oefeningen

Fitness schouder oefeningen - upright dumbbell roeien - thumbUpright dumbbell roeien

halfgevorderd

Fitness oefeningen schouder - lage kabel nek pull - thumbKabel nek pull

gevorderd

< terug naar SCHOUDERS